Tuesday, June 15, 2010

LAOS PDR "Negeri Seribu Gajah"

Okey, macamne nak start eh.?..okey..berbalik pada entry yg sebelum ni.aku ade kate nak cite pasal Laos kan.okey..kira nak cite mcmn perjalanan ke sana la k.kira macam journal la konon.eceh.okey..ye...okey..

Okey,(asyik okey je dari tadi)
Kali ni..aku ditugaskan untuk membuat liputan rasmi PM dan Isteri ke LAOS PDR.kira ni pergi atas sebab kerja tau.bukan nye trip untuk holiday,jimba-jimba ke ape.ni Berkhidmat Untuk Negara,eceh.(zarith poyonye ko).


Ape tu LAOS PDR.?
Okey,Laos PDR atau dgn nama penuhnya. LAOS PEOPLE DEMOCRATIC REPUBLIC.
Serba sedikit pasal negara Laos eh.




Republik Demokratik Rakyat Laos adalah negara yang terkurung daratan di Asia Tenggara, bersempadan dengan Myanmar dan Republik Rakyat Cina di sebelah barat laut, Vietnam di timur, Kamboja di selatan, dan Thailand di sebelah barat. Dari abad ke-14 hingga abad ke-18, negara ini disebut Lan Xang atau "Negeri Seribu Gajah"..

p/s: sumber wikipedia.
(wow gajah.patutla banyak patung gajah kat sane.)

Secara peribadi,dari ape yg aku tgk.negara Laos adalah negara miskin dan agak ketinggalan zaman.tapi walaubagaimana pun.adat budaya mereka aku kagum.dorang sangat mesra dan sopan santun.nanti sambung cite lagi.ni nak cite mcmn perjalanan aku ke "Negeri Seribu Gajah" tu dulu eh. =)


Ceritera Sebelum Perjalanan.

KLIA -Ho Chin Minh City-Phnom Penh-Vientiane.

Fuhh..mula2 lepas kak Yan (staff yg handle tiket kitrng pergi oversea) call tanye aku.
"zarith boleh tak kalau awk nak pergi awk transit kat bangkok,Thailand?"
"alamak kak,bukan skrng thailand tgh ade pemberontakan baju merah ke?kang saye pergi sane saye join dorang perang kang canner,tak balik malaysia balik gamanknye saya nanti. - aku jawab dgn nada gurau.
"oh..huuh..kan..ye tak ye..nti ape jadi susah gak.okey2 akk try adjust eh,nnti pape akk call awk balik k"
"hokey..=)"..
(kak yan ni mmg baik,setiap kali aku balik overseamesti belikan dia keychain,sbb dia seorang pengumpul keychain yg berjaya.kat meja dia penuh ngan beraneka jenis keychain yg cumil2")

lepas setangah jam.

"okey zarith,akk da booking,awak kn transit kat 2 negara,ho chin minh ngan phnom penh.okey?.
"ha biar betik kak.?2 negara?(dlm hati aku,cuak gak dgr,sbb tak pernah trnasit2 ni.lagi aku kn gi sorang)
"huuh..alar..takde hal..name je 2 negara tapi sebelah2 je..sekejap je awk transit,tukar flight je.takde hal la" (kak yan, mengkopidenkan aku dgn smgt wajanya).
"hurmm...okey2..takpela kak,saya redah jelar.janji sampai.so...." (mcm2 la aku tanye kat kak yan ni.dlm hati cuak sebenrnye.bukan ape,even ni bukan first time aku gi sorang,tapi ni first time aku gi transit2.ape yg aku cuak,takut salah naik flight je.nak pergi ke Loas kang terpergi ke Azerbaijan canner?.) =\





No comments:

Post a Comment