Thursday, July 8, 2010

Laos-Day 3 "Siang" version

2 Jun 2010-Rabu

Kring..Kring.."sir wake up call," hemm..ha..ok2 thanx..(sir la sangat.mesti sebb sore bangun tido.serak2 basah.dia hingat aku laki la tu.chet!)


aku buat wake up call,suruh orang hotel kejut.takut tak terbangun kan..mane la tahu..tido mati..hehehe..yelar..da la tido sensorng.dgn aircond,bantal penuh keliling,simut tebal..ha..memang nyenyak la kan.


wokey.Da setel ape yg patut..aku pun call la bilik kak ani. (kak ani ni phtgrapher dari Bernama,kt sana aku partner ngan dia la nak buat keje nanti,huhu..sebaik nagn dia..senang keje..pompuan.senang sikit keje.lagipun kak ani ni sempoi orang nye. )

Ktrang pun turun bawah nak bekfast.hotel nye la kan..lapar la jugak ..smlm mlm makan ape je..ha..cite bab makan ni..ni ade tips siikit.


TIPS MAKAN HALAL DI NEGARA YG SUSAH NAK DAPAT MKANAN HALAL.

1. "was-was"- zaiton..zaiton..gunakan tanpa was2..ha..iyela bile kt was2,,..kadang2 yg benda halal pun jadi haram.tak tahu la betul ke tak.ade orang ckp kat aku.tapi tular..bg aku la kan..bile aku nak mkn..mula2 mase nak order tular kan,contoh mase pegang atau tgk menu tu..kalau aku rase smcm je..cam rase gusar2..mcm tak sedap ati je kan..ha..aku mesti susah nak order.kadang sampai turn semua da abis order aku tak tahu lagi nak mkn ape.tapi..bile ko da jauh ni..dgn ko nak stay lame..kalau ko asyik rase mcm tu je..smpi bile ko tak mkn.so at last aku order je.yg penting ko jgn was2,yakin dan confident yg ko mkn tu halal.atau bersih.atau dalam erti kata lain.tawakal jelar.yg pnting niat..


2."babi"- kalau korang da nmpk ade kedai tu dari jauh dia da tulis "babi goreng msak kicap" atau "babi golek terbaik dijual disini" atau mai makan..babi salai,terbaik wook"..ha..kalau da terang2 terpampang2 iklan2 mcm tu..tak payah la ko memandai nak gi try2 msuk ke.konpem2 la babi haram ade kat kedai tu.elakkan la eh walau ko pergi ngan rombongan korang tu ade yg boleh mkn babi.korang takyah la pergi.buat2 la merajok tamo mkn ke.atau korang ckp je korang pose.(ape kes tibe2 nak mcm ni)mau kena boikot kalau gi ngan rombongan ko buat perangai camni.so pandai2 la jaga diri.


3."ayam"- ha..ade gak yg ckp aku,mase nak order tu.ayam sini halal ke,sembelih canner,inject ke.sembelih ke,kena kejutan letrik ke..atau kena rejam ke ape ek?so aku pun jawab.ayam2 ni mati sbb bunuh diri kot.abis..asal semua korang nak was2 canner nak mkn.mcm aku ckp la.tepulang pada korang la,.kalau rase sekali was2.jgn amik.tu da dikira haram.mkn jelar telu ayam masak kicap =|


4."seafood"- nak play safe,atau selamat dari was2..korang order jelar seafood..seafood setahu aku takde yg haram kot kan..contohnya mcm udang ke..sontong ke..kentam ke..kan.kan...ha..so contoh mkn terbaik nak order may be korang boleh order.nasi goreng seafood ke,bihun goreng seafood ke,atau tomyam seafood ke.pape jelar yg seafood,tapi jgn penyu gorng kicap ok.tu haram,.binatang 2 alam haram ye adik2..


Okey da balik pada cite perjalanan ari ke tiga di Laos.



Pas aku ngan kak ani bekfast,ktrng pun gerak la nak ke pekan dia.kak ani di tugaskan untuk amik gambar suasana di sana mcmn..so ktrng pun amik la shuttle van..ingt nak naik tut-tut je..rupenye..hotel yg ktrng duduk tu ade services van shuttle..senang sikit.dia ade time anta ngan time pick up.so ktrng kuar tu budget dlm kul 3.30 ptg nak balik.da janji la dgn driver tu..driver tu angguk2 dgn konfiden.tapi..hampeh....da jalan2 kat soping komplek tu..tgu dekat nak dekat kul 4.tapi tak smpai2 gak shuttle tu.hurmm..ni konpem driver tu lupe..yelar..dari kul 10 pg smpai ke pkul 3.30ptg lame gak ktrng pusing kat soping kompleks tu.mesti lupe nye.



TIPS = ha..kalau korang ade driver..or atau korang ade sewa kete..make sure korang amik no fon driver tu.lagi bagus amik no fon company kereta sewa tu sekali.ape2 senang.tak jadi mcm kes aku ni..huhu...



Last2 kami plan nak naik tut-tut..so..mula la operasi tawar menawar..sampai la..tetibe..terserempak dgn seketeriat wisma putra.huh! memang save la.ktrng tak jadi naik tut-tut.Seketeriat tu ajak ktrng naik kete sekali ngan dorang.(tapi dlm hati sbnrye tingin sgt nak naik tut-tut.. =( ..huhu..)

Alhamdulillah..selamat smpai hotel..

ni antara gambar2 sempat snap mase jenjalan.survey pekan tu.
                            
                              ni suasana luar sopin komplek tu.meriahkan?
         
 ni wajah asli orang laos.

kak ani tgh penim pale nak pilih beg.last2 tak beli pun.=|

baju tradisional Laos,ala2 baju silat kan.

Ni keadaan mcmn pasar lame dorang.pasar ni sebelah sopin complek tu.sopin complek tu punye gambar lupe nak shoot.maaf.

hasil kraftangan orang Laos.

ni aku tak tahu ape.tapi yang pasti pakai kat kepala la kan.

kak ani penim2 lagi nak beli ke tak.dan lagi sekali.tak beli pun.=|

untuk ape benda ni ntah.seriau aku tgk.

operasi tawar menawar minah salleh dua orng ni.

buah cempedak diluar pagar.mai beli dik..terkejut aku akk ni pantun.

ha..macho kan..?

sampai kat gambar 3 budak botak ni jelar dulu eh.tak sempat la nak upload lagi..manyak sbnrye..tapi nak kn balik.arini saye pose.tak larat nak tulis pnjng2.yg kisah mlm hari ke 3 ni.smbung next entry ye. .

tgah lembik sbnrye ni.mengalahkan budak darjah 4 pose.=|


No comments:

Post a Comment