Wednesday, July 21, 2010

Today is 21st July

Selalunye..pada tanggal hari ni.pgi2 aku nak pergi keje.aku akan membuat satu panggilan sambil menyanyikan lagu.."Allah..selamat kan kamu..Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan ismith ulam raja..Allah selamatkan Abah..."..happy besday abah..
pastu abah akan gelak2..
"terima kasih dik..."
"abah bgun awal ke"
"huuh..ni mak masak bekfast kat abah pg2 ni.."
"o..bestnye..mak masak ape.."
"kari..kari..kari..la.."
Kami berdua gelak serentak.kari memang lauk kegemaran kami seisi keluarga.

Emm..seyes aku ckp.aku rindu tahap dewa kat abah ngan mak aku skrng ni.rindu tgk dorang gado2,abah aku kalau usik mak aku mmg smpai mak aku bengang yg tahap merajok terus pg tido.rindu tgk dorang main game tetris same2,rindu tgk dorang melawak2 same2,tgk dorang joget.abah suke joget cam dlm p.ramle.abah..abah..takkan ade sape yg mcm abah..

So..aku pun call la mak aku..sperti biasa..."mak..buat ape..?".."mak kat sg petani.." (lega gile aku,sore mak aku happy je).."oh..buat ape sane,soping ke..? "takla..mak teman kawan mak,dia gi bayar bil,mak pun nak byar la sekali.."" o..okey,mak da mkn.?.."dah!" "makan ape mak?".
"mee kari..." (dalam hati aku sayu sekjp,aku nak ckp,tapi takt dia sedih,kari jgk mak aku pilih untk ari ni.)..

'Nape sore adik lain je.," kali ni aku tak tahan,aku mmg tak blh tipu.
"emm..takde la mak,teringat..arini kan besday abah.."

"hemm tular..takpela dik,,sedekah je fatehah kat abah eh,tu je adiah yg kt boleh bg kat abah skrng,baca fatehah lega la nti,ye.."

air mata aku otomatik kuar.

"okey mak.selalu..mak ok ke..?"

"okey..mak okey..mak da boleh terima..nak sedih buat apa,.kan dah takdir,bukan abah pergi tgalkan mak pergi kat pompuan lain,kalau pg pompuan lain mmgla mak sedih..(mak berseloroh)ni abah da takde..takpe dik..mak okey..kawan2 mak pun ade nih,tu yg dorang bawak mak kuar,dorang tahu..kalau kat umah,mak ingt abah,.tu yg mak ikut je ni..adik tamo sedih2 k.ingt abah,sedekah fatehah k.abah tahu kt ingt dia.tu yg penting ye..." mak aku plak yg pujuk aku.

"ye mak..adik ingt..selalu mak.."
"jadi ke balik jumaat ni..?"

"ye.insyaAllah jadi mak.."

"oh ye..this friday..?." mak aku siap speking.dia speaking kalau dia xcited.

"yeah..mak..this friday."


"okey..mak kn la prepare brang2 kan,kawan2 adik da mcm2 mintak kat fb mak tu."sambil dia ketawa.

"huuh mak..dorang tingin nak makan mak masak..boleh ke mak?"
"boleh..ape2 pun boleh..".dia ketawa lagi.

"mak..mak..shahir la tu.."

"hhehe..shahir la..kat shahir selalu ckp camtu..boleh..ape2 pun boleh.."
kami ketawa serentak..

"adik tgk kat fb mak,lagu tu abah suke kan mak"

mak ade post lagu kenangan terindah-samsons.lagu tema cerita indon.puteri terbuang.

"huuh..kan mak ngan abah suke tgk cite "puteri terbuang" tu.

"ha..tular,,tahu,,"

"sbnrye abah mula2 tak suka tau dik tgk cite tu,pastu lame2 dia tgk siap berebut2 ngan mak,kalau mak tak tgk.dia tgkkan.nanti mak balik,dia cite kat mak."

mak mmg lagi sibuk dari abah lepas pencen.aktif dgn mcm2 kelas.


"tular..adik ingt lagi abah nyanyi lagu tu.kelakar je."

"tular,abah memang." mak ketawa..



memang abah hanye tinggalkan kami dgn kenangan2 terindah dari dia..
abah...i will oways remember u..

"okey mak..mak baik2 la jalan tu eh.mak pun jgn sedih2 eh.."

"ye..adik pun ye.."


okey..mak..baik2 eh jalan.jgn lupe mkn tghari tau.adik ade asingmt ptg ni.nti mlm adik call lagi eh.."

"okey..dik..adik pun ye.."

"take care eh mak"
"okey..dik..bye.."
"bye mak.."


LEGA,tu je yg aku rase lepas call mak aku.mak aku memang seorang tabah.aku sngt kagum dgn mak.mak memang sorang yg kuat semangat..


Ya Allah...Kau berkatila setiap yg mak aku lakukan..berila kekuatan,ketenangan dlm diri dia dlm hadapi hidup ini..berila kesihatan yg baik padanya..aku belum puas membalas segala jasa nya pada aku..hanya pada Mu aku berserah..

Tak sangka ni gambar terakhir kitorang celebrate besday abah.kat HR stik Kg.Baru.

Black Paper Chicken Chop ngan fresh oren.feveret abah.

Makanan cucu2 dia kalau tak abis,juga feveret dia.berkat katenye..abah..abah.. =)




- Tukang gambar berirama -

No comments:

Post a Comment