Tuesday, April 26, 2011

Apa itu Fotografi? ?

Manusia suka melihat dirinya sendiri dalam bentuk gambar. Secara umumnya, walau seorang kanak-kanak pasti terdiam dan ada yg tertawa melihat wajah mereka dirakam pada sesuatu ketika " moment".

Mereka ingin mengingat diri dan alam mereka. Kalau perlu mereka akan merakamkannya, terutama jika mereka mempunyai masa.

Satu alat yang boleh membantu mereka merakamkan diri atau alam di "saat" itu adalah KAMERA dengan melalui proses yang kita namakan fotografi.

Ada orang yang menganggap kegitan fotgrafi sebagai satu kegemaran (hobi) tetapi tidak kurang pula yang menjadikannya sebagai satu profesion sebagai kegiatan mencari makan. (kerjaya).

Namun, pada zaman sekarang ini, pada zaman yang segalanya mudah, teknologi yg menjadikan segalanya pantas,senang,murah dan mudah. Bak slogan "Segalanya di Hujung Jari Anda" , persaingan dalam bidang ini begitu pesat dan tumbuh bagai cendawan.

Tapi sayang, dalam semua sibuk mendabik dada menunjukkan hasil. Sudah banyak yang berkarya atas nama wang, nama dan suka-suka.Yang mana, jika dilihat, pada dasar asas karya mereka, sudah lari dari ETIKA FOTOGRAFI.

Sayang, seribu kali sayang. Renungan Bersama

No comments:

Post a Comment